كتب – تامر فرج
لا خلاف على ان طه الدسوقي مشروع لفنان ناجح جداً ودوره في مسلسل (حالة خاصة) هي نقطة فاصلة في تاريخه الفني والمسلسل نفسه رائع جدا رغم انه فعليا بعيد عن الواقع واللي شغال محامي مثلا او اللي راح محاكم عارف ان كل ده بالطريقة الشيك اوي اللي المسلسل مقدمها مبتحصلش و الناس بتبقى فوق بعضها ومحدش سامع حد والمحامي واقف قدام المنصة بيزعق علشان القاضي يسمعه و حاجة سويقة حرفياً.
من سنة ونصف تقريبا ابتدينا نتابع مسلسل على نتفلكس اسمه Extraordinary Attorney Woo( المحامية ووه الاستثنائية ) .. من شدة اعجابنا بالمسلسل شفناه كله مرة تانية من كام شهر لدرجة ان بنتي الصغيرة عاوزة تطلع محامية او قاضية بسببه!
ايه دخل ده بمسلسل حالة خاصة؟! هو انه تكرار لحالة سرقة/اقتباس افكار الاعمال الفنية مع عدم حتى الإشارة اليها !! الاقتباس بيحصل في اعمال فنية كتير الصراحة علشان منظلمش حد لكن صناع المسلسل المصري مش مجرد اقتبسوا تفاصيل كتير من المسلسل الكوري، لكن اخدوا من اول قصة انه شاب عبقري مصاب بالتوحد، الي حركات ايدين (نديم) في مرافعاته، نظراته الحائرة وحركات رقبته، الهيدفون إللي بيبقى حاططها وبيسمع موسيقي كلها هي نفس حركات Woo في المسلسل الكوري، الاسئلة الغير منطقية اللي بيطرحها، حتى أصدقائه وشخصية صاحبة شركة المحاماة (اماني النجار ) فحتى قصة شعرها ومظهرها هي نفسها شخصية Han Seon Young في المسلسل الكوري وزميله في الشغل اللي بيكرهه (عز) حتى ان اختيار شخصية مدير نديم المباشر (خالد) هو شبيه في الشكل والمظهر الي حد التطابق مع مدير Woo المباشر وهو شخصية Jung Myung-seok الخ الخ .. وغيرها من الحاجات المتطابقة.
في المجمل المسلسل المصري جيد جدا فنيا. لكن كان من المفترض ان لو اقتبسوا شئ يبقي يغيروا وبلاش شف وقص ولزق بالمسطرة ! ونفسي صناع الاعمال دي ويذكروا ولو مرة ان العمل مقتبس من فين ويدوا كل حد حقه !